Rada zgodnie z zapisem ustawowym jest zespołem koordynującym, inspirującym oraz określającym kierunki działania administracji publicznej w sprawach bezpieczeństwa ruchu drogowego. Do zadań Rady należy:
Celem Rady jest wypracowanie zmniejszenia liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych do 300
w roku 2003. Na podstawie przeprowadzonych analiz zaproponowano następujące kierunki zadań programowych:
Osiągnięcie zdefiniowanych celów będzie możliwe jedynie poprzez powszechne wdrożenie środków poprawy BRD przez wszystkie jednostki administracji rządowej i samorządowej oraz organizacje pozarządowe. Zdefiniowane w programie zasady działań mają stworzyć odpowiednie warunki dla jego wdrożenia. W województwie dolnośląskim, podobnie zresztą jak w całej Polsce, nie ma wyspecjalizowanych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem ruchu drogowego. Statutowo zajmuje się nim wiele instytucji, które mają jakikolwiek związek z motoryzacją, np. WORD, PZM-ot, Policja. W niektórych województwach powołane zostały Powiatowe Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz gminni specjaliści BRD. Celem Rady jest koordynacja i promocja działań na rzecz poprawy BRD w powiecie i gminie. Powiatowe Rady BRD przejmują jako zadania szczegółowe:
Główni wykonawcy: Starostowie Powiatów Ziemskich, Prezydenci Miast (Powiatów Grodzkich). Inicjatywę tworzenia Powiatowych Rad BRD należy ocenić jako potrzebną i bardzo pozytywną. Istnienie systemu zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego stanowi warunek konieczny powodzenia każdego programu. Wypadki drogowe są problemem zbyt złożonym, a ich skutki zbyt kosztowne - by nie zrobić wszystkiego, co jest możliwe na każdym szczeblu administracji, aby ten stan rzeczy poprawić. System działań powinien precyzować zasady współpracy trzech głównych partnerów: administracji rządowej, samorządów lokalnych i organizacji pozarządowych. Niestety ani Rada Krajowa, ani Rady Wojewódzkie i Powiatowe nie mają osobowości prawnej ani budżetu, są dobrowolnym stowarzyszeniem różnych resortów lub wydziałów Urzędu Wojewódzkiego i różnych instytucji spoza niego, które jednoczy wspólna idea poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Działania na rzecz poprawy stanu BRD muszą jednak rozpocząć się od przeprowadzenia prawidłowej diagnozy w województwie, powiecie, w mieście, na ulicy czy na skrzyżowaniu. Dokładna wiedza o przyczynach, okolicznościach i miejscu wypadków i kolizji drogowych jest warunkiem koniecznym do podejmowania efektywnych działań na rzecz poprawy stanu BRD.
Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego jest zadaniem zbyt trudnym i złożonym, by je realizować jedynie za pomocą decyzji administracji rządowej czy udziału organów samorządowych, bardzo potrzebna jest inicjatywa lokalnych obywateli oraz prasy, radia i telewizji. Z powyższego wynika, że organizacja systemu BRD oraz stabilne źródło finansowania stanowią kluczowe warunki powodzenia programu. Należy jednak podkreślić, że najlepszy program, ale nie wdrożony pozostaje jedynie teorią, który przynosi zerowe efekty. Zatem jedynie konsekwentnie prowadzony proces wprowadzania go w praktyce może przynieść efekty w postaci osiągnięcia założonych celów. A cel podstawowy to zmniejszenie ilości śmiertelnych wypadków drogowych na terenie województwa dolnośląskiego.
Po wyborach samorządowych, do końca roku 2002, do Rady dołączeni zostaną czterej starostowie i czterej wójtowie z regionu byłych województw wchodzących w skład obecnego województwa dolnośląskiego.